tisdag 28 september 2010

Glömde ju....

...jag ligger efter med bloggandet. Så nu kommer ett till blogginlägg.
I fredags var jag hemma-hemma i härliga Östergötland och missade kanske utbildningens hittills mest dramatiska dag. Det var iaf det intryck jag fick när jag igår fann mig själv mitt i en väldigt spännande diskussion om fredagens workshop. För det första förstod jag inte mycket av vad som faktiskt hade hänt, och det verkar dessutom ha varit väldigt delade intryck av vad som faktikt hände.

Om du inte går i min klass, läser detta och blir lite nyfiken så kan jag tipsa om att läsa några andra bloggar från klassen. Där står det säkert mer.

Eftersom jag inte var där i fredags kan jag tyvärr inte uttala mig om dagen (men jag kan säga i efterhand att jag är väldigt nyfiken på vad som hände egentligen och hur en workshop kunnat ge som många olika intryck. Spännande). MEN diskussionen vi hade igår fick mig att fundera lite på min framtida yrkesroll. En sak som lyftes var nämligen hur olika vi alla har uppfattat och tagit till oss att arbeta med workshops.
Personligen har jag tyckt att det varit väldigt givande, inte bara för jag har tyckt det varit roligt utan även för att det har gett mig tankeställare och utrymme för att analysera hur jag fungerar och även analysera vad som kan tänkas fungera och inte i ett klassrum. Jag tycker dessutom det ger idéer för hur man själv skulle kunna jobba med bild rent praktiskt. Men vi fungerar alla olika i hur vi lär oss bäst och VAD vi tycker är viktigt att lära oss. Och om ett klassrum med blivande bildlärare kan vara så spretigt, hur spretig är så inte en vanlig klass på högstadiet eller gymnasiet? Och jag har ingen plan på att fungera som lärare bara för de elever som tänker som jag. Just därför tycker jag det är väldigt intressant och viktigt att höra olika röster om hur undervisningen här uppfattas. Ser fram emot fortsättningen på den här diskussionen.

(Det hände andra saker också förra veckan. Vi var bl.a och tittade på Marianne Lindberg DeGeers utställning på Bohusläns museum i Uddevalla. Men den dagen blev jag faster till mitt första syskonbarn. Så den dagen var jag lite ofokuserad.)

1 kommentar:

  1. Du kommer bli en så himla bra lärare, Frida! Önskar jag kunde ha haft en så klok och bra person i alla ämnen under min undervisning!

    SvaraRadera